Az alábbi cikkben annak járunk utána, milyen közlekedési szokások jellemzik a német lakosokat, miért működik jól Németországban a tömegközlekedés, és mely területeken vannak hiányosságai. Továbbá segítséget nyújtunk ahhoz, hogyan lehet Magyarország és Németország között kényelmesen és költséghatékonyan utazni.
A németek nagy többsége még mindig az autós közlekedésre szavaz
Bár a klímavédelem és a magas benzinárak arra ösztönözhetnék a németeket, hogy álljanak át a tömegközlekedésre, valójában ez még csak lassú ütemben valósul meg és továbbra is inkább ragaszkodnak az autójukhoz. Tavaly a lakosok 79 százaléka mondta azt, hogy nem tudna lemondani az autó használatáról. Bár a megnövekedett home office következtében némileg csökkent az úton lévő autók száma, valójában még mindig ez a legkedveltebb közlekedési eszköz.
Kevésbé eredményes ezzel szemben az elektromos járművek térhódítása. A németek az autózásnak ezt a módját egyelőre drágának találják mind a vételárat mind az áramköltséget illetően, emellett úgy gondolják, töltőhely sincs elegendő az országban. Azok pedig, akik nyitottak a környezetbarát fogyasztás felé, inkább választják a hibrid modelleket.
Érdekesség, hogy míg tömegközlekedésre kevésbé váltanának a németek, annál szívesebben ülnek biciklire.
Az elmúlt években mintegy 81 millió bicikli gurult végig Németország utcáin,
emellett az E-bike is egyre keresettebb. Ez a hír mind a lakosokat, mind a politikai vezetést elégedetté teszi, hiszen a biciklizés környezetbarát, helytakarékos és még egészséges is. Azonban Németország a biciklizési kultúráját illetően némileg még lemarad olyan országok mögött mint Hollandia vagy Dánia. Az utak gyakran keskenyek, kanyargósak és a biciklisek nem védettek kellőképpen az autósoktól, és a bicikli utak száma sem kielégítő.
“Mehr Bahn für alle”
A német vasúttársaság szlogenje, melynek jelentése, „több vasutat mindenkinek”, a vonatos közlekedést próbálja mindenki számára elérhetővé és vonzóvá tenni. Ez jelenti az útvonalak bővítését, járatok sűrítését és árban is kecsegtető ajánlatokat. Németországban a vasúti közlekedés azért is kiemelkedő jelentőségű, mert az ország Európa szívében helyezkedik el, így könnyen megközelíthetünk más európai országokat is. A Deutsche Bahn (Német vasúttársaság) 2023-as attrakciói között szerepel, hogy havonta 3 ICE (Intercity Express) vonattal bővíti a kínálatát, megnöveli az éjszakai vonatok számát az európai úticélokra, és több járatot és gyorsabb közlekedést is ígér. A komoly szándékot az is mutatja, hogy
a vasúttársaság eddigi fennállásásnak legnagyobb járműparki modernizációs programját indítja el, 2030-ig mintegy 19 milliárd eurót fektetnek új vonatokba és mozdonyokba.
49 eurós havi bérlet egész Németországra, 2023. május 1-jétől
Már csak pár hét és a tömegközlekedés Németországban nem csak egyszerűbb, de jóval olcsóbb is lesz. A különféle zónákra, körgyűrűkre vonatkozó eddigi meglehetősen bonyolult díjszabások megszűnnek. A Deutschlandticket május elsejei bevezetésével nem csak szinte az összes tömegközlekedési eszközt vehetjük igénybe (érvényes az összes helyi és regionális tömegközlekedési eszközön), de ezeket országszerte használhatjuk. A egységes közlekedési kártya nem újkeletű, hiszen nyáron már tesztelték a koncepciót az akkor 9 euróért kapható havi bérlet rendkívüli akciójával. Bár a jegy nem érvényes az ICE, IC és EC vonatokra, így valamivel tovább tart majd eljutnunk Münchenből Berlinbe, ha nem vagyunk idő szűkében,
akár egész Németországot is beutazhatjuk ingyen.
Emellett a jegyet a munkáltatók ún. Jobticket formájában is kínálhatják dolgozóiknak, ami további kedvezményeket biztosít. Így az érintettek akár 30%-al olcsóbban is hozzájuthatnak a Deutschlandticket-hez.
Egyre terjedő „sharing kultúra”
Az autóvásárlás már a múlté? A fiatalabb generáció számára valószínűleg igen. Egyre elterjedtebb a carsharing és az ún. autós előfizetés is. Utóbbi keretében a legmodernebb autókat bérelhetjük ki általában 6 és 24 hónap közötti időszakra. A tankoláson kívül semmire sincs gondunk, hiszen a havi díj tartalmazza az adókat, biztosítást és a szerviz díjat is. Vállalattól és csomagtól függően persze az ár is változik, de akár már havi 200 eurótól is bérelhetünk autót és a modelleket is kedvünkre cserélgethetjük.
A közösségi közlekedés kiterjed persze más eszközökre is. Ma már a nagyobb városok bármely pontján találunk elektromos biciklit, rollert vagy e-scootert. Emellett a városok törekszenek arra is, hogy a városi peremkerületekben élők számára is egyszerű legyen a közlekedés. Ezt szolgálja az ún. „on demand service” is, ami bárki által igénybe vehető, meglévő tömegközlekedési jeggyel, bérlettel. Lényege, hogy bármikor hívhatunk egy autót, kisbuszt, amely úticélunkhoz visz. Egy algoritmus veti össze a hasonló útvonalakkal rendelkező fuvarigényeket, így a jármű egyszerre több utast is tud szállítani, amivel az autó jobb kihasználtsága is megvalósul.
Utazás Németország és Magyarország között
Bár Németországból némileg körülményesebb hazaugrani, mint a szomszédos Ausztriából, így is számos közlekedési lehetőség közül választhatunk. A két magyarok által leginkább használt fapados légitársasággal utazhatunk Budapest – Berlin, Dortmund vagy Nürnberg vonalon már akár 7 ezer forintért, de további nagyvárosokból is kedvező áron repülhetünk, ha időben foglalunk.
Nemcsak klímatudatosan, de kényelmesen is utazhatunk étkezőkocsis Railjet vonatokkal Budapest és München között, közvetlen járattal, két óránkénti indulással. Müncheni és Bécsi átszállással eljuthatunk ugyanakkor Budapestről Stuttgartba vagy Frankfurtba is. A jegy vásárlásakor több opció közül is választhatunk, vannak olcsóbb, ún. Sparticket-ek és flexibilis jegy ajánlatok is, melynél az utazás meghiúsulása esetén a befizetett összeg nagy részét visszakapjuk, sőt azt is magunk választhatjuk meg, melyik járattal szeretnénk az adott napon utazni.
Tipp: ha sikerül időben és jó áron vonatjegyet váltanunk, érdemes az első osztályra helyet foglalni, mivel sok esetben nincs nagy különbség a két jegy árában, viszont cserébe kényelmesebb ülésekben és nagyobb térben utazhatunk, valamint a felszolgáló személyzet az ülőhelyünkhöz hozza a rendelt ételt, italt. Emellett ajánlott a jegyárakat összevetni a Deutsche Bahn oldala és a MÁV App között, utóbbin ugyanis online vásárlással akár kedvezőbben is vonatjegyhez juthatunk.
Még egy érv lehet a vasút mellett a Deutsche Bahn attraktív pontgyűjtő programja, melyeket ingyen utazássá válthatunk belföldi és nemzetközi viszonylatban is, valamint további kényelmi szolgáltatásokat is igénybe vehetünk.
A HR-Rent friss külföldi állásajánlatai közül itt lehet böngészni!
Fotó: Freepik