Külföld

Így vásárolnak a németek

Így vásárolnak a németek

A bevásárlás a mindennapi életünk részét képezi, és akár nagyobb mértékben érintheti minden háztartás havi büdzséjét. Ezzel a cikkel azoknak szeretnénk segíteni, akik tervezik a kiköltözést vagy már esetleg egy ideje Németországban élnek, és szeretnék tudni, milyen vásárlási szokások jellemzőek Németországban, és hogyan intézi egy átlag német lakos a bevásárlását.

Minden egy helyen, és lehetőleg olcsón

Talán azt gondolnánk, hogy olyan országokban, ahol a fizetés a többszöröse a magyarországi viszonyokhoz képest, az emberek két kézzel szórják a pénzt, valójában azonban a németek meglehetősen takarékosak a vásárlást illetően is. 

A fogyasztók majdnem kétharmada kifejezetten keresi az üzletek akciós ajánlatait, 

amiből van is bőségesen főleg a nagyobb áruházláncoknál. Valószínűleg nem csak a németek szeretik gyorsan intézni bevásárlásaikat és egy helyen megvenni mindent, amire a nagyobb szupermarketek bőven kínálnak lehetőséget. A pandémia óta egyre keresettebbek az olyan üzletek, melyek többfajta értékesítési csatornával dolgoznak és házhozszállítást is vállalnak. Emellett, mint ahogy azt később olvashatjuk, a vásárlási szokásokat egyre jobban meghatározza a klímavédelem és a fenntarthatóság is. 

Bio mindenekfelett?

Németországban igen nagy divatja van a biotermékek vásárlásának, ami nem meglepő, hiszen ez az ország rendelkezik az Egyesült Államok után a második legnagyobb bio piaccal. 

Majdnem kétmillió hektáron végeznek ökológiai gazdálkodást és közel százezer termék van bio címkével ellátva. 

Egy idén végzett felmérés szerint a németeket leginkább a jobb állattartási körülmények és a vegyszerektől mentes élelmiszerek ösztönzik arra, hogy bio termékeket vásároljanak, ugyanakkor több mint 80 százalékukat motiválja az egészséges, adalékanyagoktól mentes étkezés is. 

A legnagyobb, erre specializálódott élelmiszerláncok a Denn’s és az Alnatura. Ezekben az üzletekben a biotermékek széles kínálatát találjuk meg, az élelmiszerektől kezdve egészen a tisztító és kozmetikai szerekig. Emellett számos élelmiszerüzlet, mint az Aldi, Rewe, Edeka vagy a drogériák, mint a DM vagy Rossmann, rendelkezik saját márkás biotermékekkel is. 

A közelmúlt eseményei hatással voltak a vásárlási szokásokra is. Az inflációs helyzet következtében a németek egyre inkább választják a diszkont élelmiszerláncok biokínálatátát, melynek következtében az ezen termékekre specializált üzletek forgalma visszaesett. Azonban ez sem változtat azon, hogy a „bio” szó továbbra is egy igen vonzó kifejezés marad a németek számára. 

Csökkenő húsfogyasztás, tudatos táplálkozás 

Kolbász, felvágott, Leberkäse szendvics és Európa legnagyobb mértékű disznóhús és tejfogyasztása jellemezi még most is a németeket. Ez a tendencia azonban gyors ütemben változik. Egyre keresettebbek a vegetáriánus és vegán termékek, valamint hús alternatívák, aminek az élelmiszerláncok is igyekeznek megfelelni. A vásárlók egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az egészséges étkezésre és a klímavédelemre, aminek következtében a húsfogyasztás mérséklődik. 

Becslések szerint a következő években az állati eredetű termékek mintegy 40 százalékát fogják fehérjealternatívákkal helyettesíteni. 


Érdekesség, hogy az  Aldi  2024-ig mintegy ezer növényi termékkel szeretné bővíteni palettáját, valamint az összes sajátmárkás termékén fel szeretné tüntetni a nutri score-t, ami az élelmiszerek és italok tápértékét mutatja. Emellett több temékcsoportjában csökkenti a só- és cukortartalmat is, valamint korlátozni kívánja a gyermekeknek szánt egészségtelen élelmiszerek reklámozását. 
Utóbbiban a német állam is komoly intézkedéseket tervez. Cem Özdemir szövetségi miniszter nemrég ismertette
a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok szabályozására vonatkozó terveit. Oka, hogy ezen reklámok igen gyakran erősen feldolgozott, túl sok cukrot, sót vagy zsírt tartalmazó élelmiszereket népszerűsítenek. 


Az utóbbi években mind fogyasztói mind politikai oldalról egyre nagyobb hangsúly helyeződik az etikus állattartásra. A fogyasztókat egyre jobban érdekli, milyen tartási körülményekből származik a hús, amit vesznek, és egy részük a magasabb kategóriáért több pénzt is hajlandó fizetni. A német kormány célként tűzte ki, hogy vezető szerepet vállaljon az állatjólét területén, noha itt még van mit fejlődnie. 

Online vásárlás

Németországban a futárszolgálatok munkatársai igen elfoglaltak. Ez egyúttal tipp is lehet munkakeresők számára, hiszen a különböző futárszolgálatoknál és a postánál szinte mindig keresnek munkaerőt, akár hiányos nyelvismerettel is.
Az online vásárlás, legyen szó szinte bármilyen termékről, rendkívül egyszerűen és gyorsan működik Németországban. Rengeteg üzlet rendelkezik széleskörű online kínálattal, emellett az Amazon-os rendelések is virágoznak Németországban. 

Általában évi száz és ezer euró között költenek az lakosok online vásárolt árura, a legnépszerűbbek a ruházati termékek és a cipők. 

Nagy előny az online rendelésnél, hogy amennyiben nem jó a termék, könnyen és legtöbb esetben ingyenesen visszaküldhetjük. Az ehhez szükséges címke már általában a csomagban van, melynek felragasztását követően a visszaküldendő csomagot rengeteg átvevő ponton és postán leadhatjuk és a visszatérítés is hamar megtörténik. 

A fizetési módok között népszerű a paypal-al történő fizetés és a számlára vásárlás. Ez utóbbira szinte az összes online áruházban van lehetőség, így számlánkat ráérünk 14 vagy akár 30 napon belül is rendezni. 

Egy 2017-es felmérés szerint az online boltok listáját nem meglepő módon toronymagasan vezeti az Amazon, ezt követik a divatüzletek, továbbá sokan preferálják a Tchibo online felületét, ami Magyarországon, meglepő módon kevésbé elterjedt. 
Németországban igen népszerűek az ún. Kochbox-ok is, ami annyit tesz, hogy az ebédünket, vacsoránkat ugyan magunk készítjük el, de az összes hozzávalót kiszállítják a kívánt adagban recepttel együtt. Az ilyen cégek, mint például a HelloFresh a friss, szezonális és lehetőség szerint lokálisan beszerzett alapanyagokat is garantálják.
Ezzel a módszerrel időt, stresszt és adott esetben pénzt is spórolhatunk, és nem utolsó sorban a saját szemünkkel látjuk mi kerül a tányérra.


A HR-Rent friss külföldi állásajánlatai közül itt lehet böngészni!


Fotó: Freepik

Adatvédelmi Központ

Funkció és teljesítmény sütik

A Funkcionális cookie-k lehetővé teszik a honlapunknak a már megadott részletek elmentését és, hogy ezen adatok alapján tökéletesített és személyre szabottabb funkciókat kínáljunk. Ezen cookie-k csak anonimizált információkat gyűjtenek és tárolnak, tehát nem tudják követni az Ön egyéb honlapokon való mozgását. A teljesítmény cookie-k arról gyűjtenek adatokat, hogy hogyan használják a honlapunkat. Ezeket arra használjuk, hogy jobban megértsük miként használják a honlapunkat, hogy annak tartalmát és funkcióit javítsuk. Kérjük vegye figyelembe, hogy a funkcionális és teljesítmény cookie-k kikapcsolása korlátozhatja a honlapunk bizonyos funkcióinak működését. A honlapunkon a következő Funkció és Teljesítmény sütiket használjuk:

_ga, _gat, _gid, fr, _fbp, act, c_user, datr, locale, presence, sb, spin, wd, xs
_ga, _gat, _gid
fr, _fbp, act, c_user, datr, locale, presence, sb, spin, wd, xs

Szükséges sütik

Feltétlenül szükséges sütik olyan funkciókat biztosítanak, amelyek nélkül a honlapunk nem használhatók rendeltetés szerűen. Ezen cookie-kat kizárólag mi használjuk, ezért ezek az első fél cookie-jai. A feltétlenül szükséges cookie-k használatához az Ön hozzájárulására nincsen szükség. Ezért a feltétlenül szükséges cookiekat nem lehet be és kikapcsolni. A honlapunkon a következő Feltétlenül szükséges sütiket használjuk:

wp-settings-{X}, wp-settings-time-{X}, wordpress_test_cookie, gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types], gdpr[privacy_bar], _icl_current_language, wpml_referer_url